söndag 15 september 2013

Beskrivning: Hur man syr prematurkläder - del 1

I en av facebookgrupperna jag är med i lovade jag för ett tag sedan att jag skulle lägga upp en beskrivning på bloggen om hur man syr prematurkläder enligt mönstret från Marina Langaker som finns på bloggen om insamlingen till neo. Nu i helgen hade jag äntligen tid att sy och fotografera så här kommer en beskrivning på hur jag syr en tröja med omlottknäppning. Som ni ser av rubriken på detta inlägg har jag tänkt lägga upp fler beskrivningar senare (men jag lovar inte att det blir snart, det kan nog dröja innan nästa del). Här kommer alltså beskrivning i steg-för-steg. Tänk på att man kan sy på olika sätt, detta är ett sätt som jag brukar göra på. Tyget med rävar till denna tröja är skänkt till insamlingen av Znok. Det röda kantbandet är interlock från JNY som jag själv köpt.

1. Ladda hem mönstret, skriv ut det och klipp ut de olika mönsterdelarna. Klipp dessutom till kantband.

2. Klipp ut tyg enligt mönsterdelarna. Här nedan finns en bild på de mönsterdelar jag har. Förutom delarna i mönstret har jag klippt ut två små fyrkanter, dessa syr jag in i sidorna för att förstärka där tryckknapparna ska sitta (se bilder senare). På bilden ser ni även att jag redan kantat ärmsluten. Ibland gör jag kantningen annorlunda (kanske kommer det en beskrivning på detta senare)


3. Jag börjar med att sy ihop axelsömmarna. Här lägger jag det ena framstycket mot backstycket och passar in axlarna mot varandra.


4. Sen syr jag den första axelsömmen och lägger sedan det andra framstycket mot bakstycket och syr den andra axelsömmen.


5. Nästa steg är att lägga den ena ärmbiten mot fram- och bakstycke

6. Om sy en söm upptill, sedan likadan med den andra ärmen

7. Nu ser det ut såhär om man lägger ut de ihopsydda delarna

8. Nu är det dags att använda de fyrkantiga extrabitarna. Lägg ihop det ena framstycket mot bakstycket. Vik den ena lilla fyrkanten dubbel och lägg ovanpå det hoplagda fram-och bakstycket.













9. Sy sidosömmen och sy fast den dubbelvikta fyrkanten i sidosömmen. Sy nästan ända fram till kantbandet.

10. När jag närmar mig kantbandet viker jag undan det för att det inte ska klippas av.

11. Här ser ni att jag inte sytt ända fram. Sedan gör jag likadant med den andra sidosömmen (en dubbelvikt fyrkantig bit ska sys in även här.

12. Dags att kanta framstyckena. Jag har en bandkantare till min Elna444, men gvietvis kan man sy kantband på andra sätt med tex en vanlig hushållssymaskin. Jag petar in tyget och börjar sy.

 13. Så här ser det ut när jag kantat klart.

14. Nu förflyttar jag mig till min hushållssymaskin och syr ihop ärmarna ända ut. Jag börjar någon cm innan overlocksömmen slutar och syr en raksöm vid ärmslutet ända ut på kantbandet.

15. För att det ska bli snyggast så syr jag ända ut i kanten, backar sedan tillbaka och fäster strax innan kantbandet börjar.

16. Sedan klipper jag av den ena änden på kantbandet.

17. Såhär ser det ut efter att jag klippt.

18. Sedan viker jag över den andra änden av kantbandet ...

19. och syr fast med symaskinen (eller för hand om man tycker det är för pilligt att få in det under pressarfoten.

20. Efter att man sytt fast klipper man av det överflädiga kantbandet.

21. Så här ser det ut på avigan,

22. och så här ser det ut på rätan. Gör nu likadan med den andra ärmen.

23. Sedan fållar jag nederkanten på tröjan. Här syr jag med en dekorsöm på vanliga maskinen, men iblnad syr jag istället på min Elna444.

 24. När jag fållat klart klipper jag bort kantbandesänden som sticker ut (den kan man ju även klippa bort innan man fållar om man vill).

25. Såhär ser nu den färdigsydda tröjan ut. Nu återstår bara att sätta tryckknappar. Jag använder prymknappar som jag sätter med min prymtång.

26. Jag börjar med att lägga det ena framstycket in mot den andra sidosömmen och markerar där jag tänkt sätta tryckknapparna på den fastsydda flärpen i sidosömmen samt på kantbandet

27. Sedan sätter jag tryckknapparna i flärpen samt i kantbandet.

28. Såhär ser det ut om man knäpper ihop det.











29. Sedan är det dags för tryckknapparna på nästa sida. Först markera med penna var de ska sitta.











30. Sedan klämma fast knapparna. Notera att jag på denna sidan sätter knappen igenom både flärpen och framstycket.

31. När man ska sätta i den övre knappen blir det lite knöligt att få in kantband och lite av framstycket inuti prymtången men det funkar.

32. Så här ser det ut på insidan. Tyglappen är nu fastsatt i framstycket. Sätt nu även i de andra delarna av tryckknapparna i kantbandet på det andra framstycket.

33. Nu är tröjan klar! Nu ska den tvättas i parfymfritt tvättmedel innan den kan lämnas in till neo.

9 kommentarer:

  1. fantastisk fin tutorial!

    SvaraRadera
  2. Har precis gjort två omlottbodys men det här gav ju riktigt smart tips på knäpplisten i sidsömmen! Tack och bock!

    SvaraRadera
  3. Äntligen ett mönster :) Idag blir det till att inhandla tyg och sy till mitt "lilla" barnbarn.

    SvaraRadera
  4. Ååå försöker få fram mönstret på omlott tröjan. Ska sy till min bästa vän som har en liten klimp i magen på 25v å tycker sig ska komma ut vilken dag som.
    Tänkte även använda mina stuvar å göra nytta till insamlingar.
    Skulle du kunna mail det till mig eller så?

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag chansar och slänger ut en fråga här! Jag söker detta mönster med ljus och lykta. En vän till mej förlorade sitt barn, de fick kläder från sjukhuset, denna omlottröja och ett par byxor. Mönstret är bortplockat från alla ställen jag letat på. Jag har dammsugit nätet efter tyget den lille hade, och jag vill så jättegärna försöka återskapa det klädsetet till henne, som ett minnesset till hennes älskade barn. Har du möjligtvis ett ex av mönstret som du kan tänka dej att sälja/låna ut? Om du vill så kan jag förstöra mönstret efter att jag sytt omlottröjan. Tack på förhand och nu håller jag alla tummar att du kan se detta. Varma hälsningar, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag får din adress så kan jag skicka det

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera