tisdag 1 november 2011

Gammalt och nytt pyjamasmönster

Vi upptäckte att sonen bara hade en pyjamas med långa ärmar och ben som passade. Alltså behövde jag sy några nya. Två stycken har det blivit hittils, båda i storlek 80. Den första sydde jag enligt ett beprövat mönster från Ottobre nr 6/2009. Här är en numera urvuxen som jag sydde i mars. Precis som den förra så blev även denna sydd i bambutyg och kantad med röd interlock och med röd mudd från JNYdesign. Den här gången valde jag gul iris visa från Strömming design. Jag verkligen älskar det tyget, synd att det inte finns att köpa längre.

Den andra pyjamasen sydde jag enligt ett egenkomponerat mönster. Jag använde mitt tröjmönster som den övre delen av pyjamasen och förlängde den så att den blev lagom lång och använde mitt muddbyxmönster som lite ledning när jag ritade benen. Benmuddarna har samma mått som på mitt mönster på muddbyxor och muddarna vid ärmarna och halsen har alltså samma mått som mitt tröjmönster, praktiskt att inte behöva komma ihåg så många olika mått. Jag tycker den ser bra ut och den passade bra på sonen så jag ska sy minst en till enligt detta mönster. Tyget till denna fick jag i födelsedagspresent av min mamma (hon hade köpt det på Jofotex), mudden är från Mjuka tyger och till kantningen längs benen använde jag jersey från Znok. Den har inte riktigt samma nyans som mudden, men tillräckligt lik för att funka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar