fredag 2 september 2011

Påfyllning av byxor i sonens garderob

Jag har tyckt det varit kul att sy tröjor ett tag nu så det har blivit mest sådana till sonen (som ni nog sett här i bloggen). Så här i slutet av sommaren upptäckte vi dock att sonen vuxit ur flera av sina byxor och nu när det oftast inte är shortsväder ute så hade sonen brist på långbyxor. För att råda bot på detta har jag den senaste tiden sytt flera stycken muddbyxor åt honom. Inte mindre än 6 stycken har det blivit. Fyra av dem har fastnat på bild. De övriga två fick jag paniksy förra fredagen innan jag gick till jobbet eftersom min man och son skulle med ett tåg kl 10 och vi upptäckte att det bara fanns ett par rena byxor i garderoben och de som tvättats dagen innan ännu inte torkat. Det var lite bråttom så det blev ingen bild på dem.
De här är enligt mitt eget mönster i storlek 74 i brun velour och mudd från Kamelont design. De passar väldigt bra till tröjan med Finn djuren jag sydde nyligen.

För att han inte ska växa ut alla byxor på en gång sydde jag några i storlek 80 också, de är lite stora men funkar bra redan nu tack vare mudden. De här är de första enligt mitt egna mönster förstorat till storlek 80, sydda i turkos klöver från Liandlo med lila mudd av okänt ursprung köpt av en annan sömmerska. Det blev en matchande dreggelscarf också.

Här kan man jämföra mitt egna mönster med det från Ottobre 4/2011. Båda är i storlek 80. Mina är de gröna i ekologisk velour från kameleont design och ekologisk mudd från nimana. Till ottobremönstret använde jag orange hilcovelour köpt av en annan sömmerska med samma mudd som till de bruna byxorna ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar