onsdag 23 februari 2011

Tröja och byxor sydda med bara overlock

När jag för ett tag sedan läste Gekkos tutorial om hur man kan sy en snabb resårkanal tänkte jag att det måste jag testa någon gång. För någon dag sedan såg jag dessutom hur man med samma metod kan sy en T-shirt med bara overlocksöm och det verkade ju jättesmidigt och något jag verkligen vill försöka göra. Särskilt som jag ännu inte orkat ta tag i att lära mig hur jag ska bygga om min maskin till att sy täcksöm, och vill testa att sy något annat än muddbyxor, dregglisar och mössor. Igårkväll gjorde jag slag i saken och satte mig vid maskinen. Resultatet blev ett par byxor och en tröja sydda med enbart overlock. Jag gjorde till och med en mer avancerad variant av tröja med knäppning på ena axeln eftersom sonen fortfarande är liten så att det är smidigt med sådana. Tröjan är det mest avancerade jag sytt hittills och jag känner mig mycket nöjd att jag fick till det så bra. Byxorna är enligt leggingsmönster från Svenska mönster i storlek 68, fast med tillagd mudd nedtill och resårkanal enligt Gekkos tips. Tröjan är enligt mönster från Ottobre 6/2009 i storlek 74 fast jag ändrade den så att det är knäppning bara på ena axeln istället för båda och så mudd i halsen istället för kantband samt då fållning nedtill enligt Gekkos tips. Tyget är ekologisk trikå från Jofotex och mudden är från JNY design. Kläderna är ännu lite för stora för sonen, men jag har sytt tillräckligt många byxor som passar nu så jag får gå på större storlek och då fick tröjan också bli större så att han kan ha dem samtidigt. Jag är nöjd med dem så det blir nog någon mer uppsättning i samma modell. Det enda jag ska ändra på är att göra fållen nedtill på tröjan lite bredare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar